Despre premiul Mânzul Şarg

Premiul Mânzul Şarg pentru întreaga carieră este oferit anual, din 2012, de Asociaţia Filmtett. Numele premiului este, de fapt, titlul primului film artistic maghiar din Transilvania. Anual, prin acest premiu este onorată o personalitate de marcă a cinematografiei care, prin activitatea sa, a sprijinit sau sprijină formarea tinerilor cineaşti transilvăneni, precum și a celor deja consacrați.

În 2015 trofeul a fost realizat de sculptorul Adam Koncsag, iar începând din 2016, trofeul este realizat de orădeanca Jankó Szép Noémi. Suma de 1 000 000 forinți sunt oferiți an de an de Institutul Național de Film din Ungaria.

Premiul Mânzul Şarg pentru întreaga carieră este oferit anual, din 2012, de Asociaţia Filmtett. Numele premiului este, de fapt, titlul primului film artistic maghiar din Transilvania. Anual, prin acest premiu este onorată o personalitate de marcă a cinematografiei care, prin activitatea sa, a sprijinit sau sprijină formarea tinerilor cineaşti transilvăneni, precum și a celor deja consacrați. În 2021, premiul i se acordă lui László Kántor.

László Kántor s-a născut în 27 octombrie 1964 la Cluj-Napoca. Tatăl său a fost istoric literar, mama sa profesor și traducător literar, însă el însuși – deși a publicat două volume la Budapesta – nu ales o cale profesională în domeniu, fiind mai interesat de artele vizuale. După absolvirea liceului, a lucrat ca fotograf, având mai multe expoziții personale în România și Ungaria. A lucrat ca artist păpușar la Cluj-Napoca timp de doi ani, apoi ca bibliotecar la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca, ulterior fiind secretar literar și fotograf în cadrul aceleiași instituții.

Din 1989 a lucrat ca redactor-operator la redacția maghiară a studioului clujean al Televiziunii Române, iar din 1990, în studioul din București. Ulterior, a lucrat la diferite canale de televiziune din Europa de Vest. În 1996, a absolvit specialitatea de regizor-operator de film și televiziune la Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică din Budapesta. În acea perioadă, Kántor lucra deja în mod regulat ca regizor și operator pentru Televiziunea Maghiară și Duna TV, dar și ca asistent, operator asistent sau cameraman în diverse producții cinematografice ale studiourilor Hunnia Filmstúdió, Budapest Filmstúdió, Focus film, Eurofilm, TMA (Vioara lui Rotschild, Băieții Witman, Glamour, Evita ș.a.m.d.).

Din iunie 1999, el este directorul Studioului de Film din Budapesta. Lucrează ca producător al Új Budapest Filmstúdió din 2001, al cărui director general și proprietar este din 2003, dar este și fondatorul Matrix Film. A fost vicepreședinte al Asociației Producătorilor Maghiari timp de mulți ani. Este membru al Academiei Europene de Film, reprezentând Europa Centrală și de Est în Consiliul de Administrație timp de două mandate.

În ultimii ani, László Kántor a adus în Transilvania mai multe proiecte de film maghiar: a filmat în locuri din Transilvania cu cineaști și actori locali (Valan – Valea îngerilor, Dallas Pashamende, Lumina cade pe fața ta). În plus, a realizat aici documentare despre scriitorii László Szabédi și Géza Domokos, fotograful Péter Korniss etc. În calitate de coproducător maghiar, a participat la realizarea unor filme din Balcani (Capcana / Klopka, Mission London) și românești (de exemplu, a lucrat de două ori cu Radu Gabrea: la Călătoria lui Gruber și Cocoșul decapitat, dar și la coproducția româno-maghiară Rondul de noapte filmată în 2019 în regia lui Iosif Demian, film care a putut fi văzut în avanpremieră la TIFF 2021 și a cărui premieră va avea loc curând). Kántor lucrează în prezent la o adaptare a romanului Milionarii clujeni (Kolozsvári milliomosok) al lui György Méhes.

În onoarea lui László Kántor se va proiecta la Cluj filmul Dallas Pashamende.

În 2020, premiul i se acordă lui Szederkényi Miklós.

Directorul de producție și producătorul în vârstă de 67 de ani și-a început cariera ca stagiar în 1977 la baza a II-a a Uzinei de film din Ungaria, după care a devenit asistent de producție la Studioul de filme de popularizare a științelor (Népszerű-Tudományos Stúdió), iar din 1983 a colaborat ca director de producție la realizarea unor filme educaționale și documentare.

Trei ani mai târziu lucra deja în funcția de coordonator la departamentul pentru filme de televiziune (Televíziós Filmek Főosztálya) din cartierul Pasarét, iar în 1992, fiind membru al redacției MOVI Duna, a participat la producerea primei emisiuni difuzate experimental prin satelit. După ce studioul MOVI s-a închis în 1994, Szederkényi a continuat ca director de producție al filmelor Fundației Dunatáj.

Prin intermediul fundației a ajuns să lucreze cu mulți regizori de documentare transilvăneni, printre care cu Bálint Arthur, Zágoni Balázs, Sylvester Lajos, Farkas György, Fischer István, Vörös T. Balázs, participând totodată la realizarea filmelor cu tematică legată de România ale mai multor regizori ungari (de ex. Buglya Sándor, Zsigmond Dezső, Czigány Zoltán, Mohi Sándor). Ca mărturie a interesului său acordat Transilvaniei stau filmele-portret despre mari personalități ale regiunii, dar a fost preocupat și de istoria nobilimii ardelene. Șirul continuă, opera sa numărând aproape sute de proiecte, acestea oferind o imagine completă despre prezentul și trecutul Transilvaniei și al regiunilor învecinate, Szederkényi realizând filme despre secui, ceangăi, sași, români, țigani și maghiari.

În cadrul celei de-a 20-a ediție a Zilelor Filmului Maghiar Filmtettfeszt va fi proiectat, ca  omagiu adus lui Szederkényi Miklós, laureat cu Premiul Mânzul Șarg 2020, filmul artistic Legalább Európát… Scurtmetrajul regizat de Fischer István în 1971 a fost interzis de cenzură, publicul larg a putut să-l vizioneze abia peste 30 de ani.

În 2019 an, premiul i se acordă regizoarei, scenaristei și profesoarei Fekete Ibolya.

Fekete Ibolya, laureată cu Premiul Balázs Béla, a urmat studii pentru a deveni profesoară de limbă și literatură maghiară și rusă, a redactat articole în publicații de film, a scris critică de film, studii de specialitate, iar ulterior, prin intermediul scrierii de scenarii (Falfúró, 1986; Mr. Universe, 1987), s-a apropiat mai mult de producția de film. Din 1989 realizează filme documentare, iar primul său lungmetraj a apărut în 1996.

Cea mai recentă producție regizată de Fekete Ibolya, Mama mea și alți țăcăniți din familie, a fost inclusă în programul Filmtettfeszt 2016. Predă la Facultatea de Teatru și Film din Budapesta, dar este și profesoară invitată la Universitatea Sapientia, unde a pregătit mai multe generații de studenți în scrierea scenariilor. A realizat mai multe filme documentare pe teme transilvane, precum cel despre călugărul franciscan Böjte Csaba (Utazások egy szerzetessel / Călătorii cu un călugăr, 2004) sau cel despre situația ceangăilor (Csángók / Ceangăi, 2008). 

În onoarea lui Fekete Ibolya, la Filmtetfeszt va fi proiectat primul său lungmetraj, Bolse Vita (1996).

În 2018, premiul îi va fi acordat lui Sára Sándor, cineast, operator, regizor de filme şi documentare şi fotograf multilateral.

Filmtettfeszt nu îl omagiază doar pentru filmografia bogată şi personalitatea sa creatoare specială. Din 1993, Sára Sándor a condus nou înfiinţatul canal Duna Televízió, timp de 7 ani fiind preşedintele celui mai vizionat canal maghiar în Transilvania, având ca scop prezentarea valorilor maghiarimii de peste hotare.

Sára a creat un parteneriat strâns între canalul Duna Televízió şi Fundaţia Dunatáj, producătoare de documentare inclusiv pe tematici transilvănene.

El a înfiinţat Atelierul Duna, care, fiind partener-organizator stabil al taberei de vară de creaţie a Asociaţiei Filmtett, le-a asigurat multor tineri cineaşti transilvăneni posibilitatea de a-şi prezenta încercările artistice. Deşi Atelierul Duna cu televiziunea independentă Duna s-au desfiinţat în 2010, Fundaţia Dunaversitas, înfiinţată tot de Sára Sándor în anul 2000 pentru specializarea şi perfecţionarea cineaştilor şi oamenilor de televiziune maghiari din Ungaria şi de peste hotare, funcţionează şi azi.

Sára Sándor, care a împlinit anul acesta 85 de ani, este Artistul Naţiunii, laureat al premiului Kossuth şi Balázs Béla, artist emerit, „o instituţie şi un idol care nu poate fi trecut cu vederea [...]. Cu toate că arta cinematografică se află în centrul activităţii sale, influenţa sa oferă direcţie atât activităţii istoricilor, cât şi antropologilor, sociologilor, politologilor şi altor umanişti şi specialişti în ştiinţe sociale” (Beretvás Gábor, Filmtett).

În 2017 premiul i se oferă profesoarei universitare dr. Pethő Ágnes.

Pethő Ágnes, originară din Miercurea Ciuc, a urmat cursurile de maghiară-engleză la Universitatea „Babeș-Bolyai”. A predat literatură maghiară și limba englez elevilor de gimnaziu, apoi a predat semotică cinematografică și estetică cinematografică la catedrele de Maghiară și de Jurnalism de la UBB. În 1999 a devenit doctor cu teza intitulată „Stil cinematografic – stil literar. Interpretarea textului multimedia: intermediaritate și autoreflecție în cinematografie”.
 
Pethő Ágnes a inițiat și a gestionat înființarea, în 2004, a Departamentului de Media de la Universitatea Sapientia. Ea a realizat dosarul de acreditare al departamentului, care conținea principiile esențiale și tot ea a creionat direcțiile principale de predare în cadrul acestuia. De asemenea, a avut o contribuție majoră la alcătuirea corpului profesoral al departamentului, precum și la alcătuirea bibliotecii de profil și a colecției de filme, ambele esențiale pentru funcționarea acestuia. A publicat în reviste internaționale de specialitate, a inițiat o conferință internațională de profil cu 17 ediții și o revistă internațională de profil. Actualmente este directoarea Departamentului de Media de la Universitatea Sapientia.

Îm 2016 premiul i se oferă lui Patrovits Tamás, regizor de filme de animație, profesor universitar, fondator de festivaluri.

Patrovits Tamás s-a născut în 1968 la Budapesta. După terminarea Liceului de Arte Plastice și Arte Decorative, în 1994 Patrovits a absolvit Colegiul Maghiar de Arte Decorative, la secția Animație. În 1991, el a petrecut trei luni în Halas&Bachelor Studio, cu o bursă John Halas. Este membru fondator și conducătorul MANIFESZT, președintele ASIFA Hungary, iar în 2012 a inițiat, împreună cu un partener, festivalul Primanima. Alături de scurtmetraje de autor, de seriale TV și online, Patrovits realizează și benzi desenate, caricaturi, ilustrații, clipuri publicitare animate.

Este șef de catedră la Academia de Arte Illyés și conduce în mod regulat ateliere de animație în Transilvania, în special la Universitatea Creștină Partium, secția de Arte Plastice.

De câțiva ani încoace, este coordonator al unor ateliere de specialitate în cadrul taberei de creație Filmtett, unde îi îndrumă pe tineri în realizarea de scurtmetraje.

După Durst György, Muhi András și Buglya Sándor, în 2015 premiul va fi acordat regizorului și profesorului universitar Balogh Zsolt.

În 2014 trofeul are o formă nouă realizată de sculptorul Adam Koncsag şi i se va oferi producătorului Andras Muhi.

Premiul din 2013 îi este oferit regizorului, producătorului, profesorului universitar Buglya Sándor. Laudația va fi rostită de colegul său clujean Zágoni Balázs.

-