Premiul pentru critică de film a festivalului are un nou nume

Începând cu ediția din 2021, premiul pentru critică de film inițiat de Asociația Filmtett în 2019 se va numi Premiul „Fám Erika”. Prin acest gest simbolic, asociația noastră dorește să o comemoreze pe regretata noastră colaboratoare, Erika Fám, estetician al filmului și profesoară din Sfântu Gheorghe.

Anul acesta premiul îi revine lui David Pernecker. Estetician al filmului din Pécs, Ungaria, Pernecker este un autor constant al platformei Filmtett de exact unsprezece ani, fiind unul dintre cei mai de încredere „furnizori” ai rubricii de recenzii de film. Mereu la curent cu tendințele contemporane, aproape nu există subiect pe care să nu-l poată comenta, dar este cert că el este vocea maghiară a lui Terrence Malick la Filmtett. Are opinii puternice și un stil inconfundabil, elanul textelor sale dezvăluie identitatea autorului înainte de a ne uita la micul portret atașat scrierii.

Nu numai că a îmbogățit rubrica de critică de film de-a lungul anilor, dar a abordat și unele fenomene mai interesante, ciudate sau supărătoare ale culturii cinematografice contemporane în rubrica de publicistică (s-a ocupat printre altele cu filme despre concerte inedite și cu reprezentările cinematografice ale vedetelor pop, cu tehnologia CGI care câștigă teren, cu istoria adaptărilor de benzi desenate cu supereroi, cu noile tendințe în materie de afișe de film, cu fenomenul uncanny valley, întrebându-se, plin de curaj și „obrăznicie”, oare de ce plângem la cinema și cine are nevoie de critică de film), dar la nevoie poate discuta și relația dintre jocuri video/PC și film. Dacă există cineva care poate să spună imediat dacă un film este prost din întâmplare sau în mod intenționat, el este acela. Peste 180 de texte redactate pentru noi de Pernecker sunt disponibile (în limba maghiară) la https://www.filmtett.ro/szerzo/pernecker-david/.

Premiul pentru critică de film al Asociației Filmtett a fost acordat în 2020 istoricului de film Szilárd Ferenczi, iar în 2019 criticului de film și reporterului Tamás Soós.